Van west naar oost en van noord naar zuid! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van lieke Reijerman - WaarBenJij.nu Van west naar oost en van noord naar zuid! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van lieke Reijerman - WaarBenJij.nu

Van west naar oost en van noord naar zuid!

Door: Lieke Reijerman

Blijf op de hoogte en volg lieke

18 December 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na mijn vrijwilligerswerk in Mae Sot (burmeese grens) ben ik begonnen aan een deel van men avontuur: het echte backpacken!! Uiteindelijk zal mijn reis eindigen in Bangkok en heb ik grote stukken van Thailand, Laos en Vietnam gezien. Ik heb veel gezien en geleerd van de verschillende culturen. Ik ben onwijs veel lieve mensen tegen gekomen en heb veel nieuwe vrienden gemaakt. Ik heb genoten van de natuur en het nachtleven.
Maar elke dag en elke hoek van de straat heeft zijn eigen verhaal en dat maakt het zo moeilijk een verslag te schrijven over zoveel indrukken. Het belangrijkste is dat ik het onwijs naar men zin heb en dat dat ik geniet en me nooit alleen voel! Ik probeer zo kort mogelijk te beschrijven hoe men reis is verlopen tot Ho Chi Minh city.

Ik ben vanuit Mae Sot met de bus afgereist naar Chiang Mai, Chiang Rai en Huay Xi (border van Thailand/Laos) Ik ben in Chiang Mai een aantal dagen gebleven en heb genoten van alle marktjes/ cafeetjes en tempels. Ik voelde me een echte tourist na 2 weken vrijwilligerswerk. Ik heb een aantal dagen een georganiseerde tours gedaan zoals down hill mounthenbike en kayaken. Dat was super en heb veel mensen ontmoet bij de tour. In chiang Rai heb ik vooral de highlights gezien zoals mooie tempels. Thailand is voor mij te touristisch. Alles is georganiseerd en het is onmogelijk om je eigen plan uit te stippen.Thailand is gemaakt voor resorttouristen die misschien de lach van thailand wel snappen (ik denk dat deze niet echt is en als de lag over gaat in praten komt het woord money eruit). Oke genoeg! Ik geloof dat jullie snappen waarom ik naar de grens van Thailand ben afgereist. Ik wil naar Laos.

Vanuit Huay Xai heb de slowboat genomen van 2 dagen die via Pakbeng eindigde in Luang Prabang! Vanuit Luang Prabang heb een 10 daagse mounthenbike tour geregelt naar Hanoi!Heel mijn avontuur in Laos was top! Ik raad het iedereen aan! Van mij krijgt Laos een 9! Tijdens de slowboat heb ik geweldige lieve mensen ontmoet en heb ik het erg naar men zin gehad. En de uitzichten waren 2 dagen geweldig en peachfull! Luang Prabang was tourstisch maar niet zoals inThailand. Er waren ook super leuke markten en het nachtleven was ook top maar het verschil was dat de cultuur totaal anders is. In een grote stad norg niet echt te merken maar heb vooral meegemaakt tijdens men 10daagse mounthenbike route naar Hanoi (in lokale dorpjes). Mensen zijn echt en vriendelijk! Je begrijpt elke blik die ze je geven. Ze zijn behulpzaam en zien je niet als toursist maaqr als mens. Ik heb tijdens men tocht met de mounthenbike heel veel geleerd van de gids. Het vertelde me zoveel en liet me zoveel zien onderweg. Het verbaast me hoe veel deze mensen weten over alles wat er uit de natuur komt en hoe ze zelf alles kunnen maken. De plaatsen waar ik tijdens men mounthenbike route heb overnacht waren: Pakmong, nayangtai, nong kwai, muang ngow, muang kwaiw, dien bien phu, son la en Hanoi.

Aangekomen in Vietnam. Weer een hele andere cultuur! Mensen zijn hard vaak onvriendelijk en kunnen geen of slecht engels. Het eten is geweldig en ik houd van het straatbeeld. Hoe mensen spullen vervoeren op hun typisch vietnamese styl. Ik vond het geweldig om de historisch stukken te zien en de verschillende bevolkings groepen.In vietnam is veel terug te zien van de afgelopen oorlog. Er zijn veel museums en de cultuur van de franse is hier een beetje blijven hangen (vooral te zien aan de bakkerijtjes met frans stokbrood en lachende koe kaas). Van sommige plekke in Vietnam moest ik even een traantje wegpinke. Het zijn plaatjes om te zien en echte aanraders: Sapa (als je in het goede seisoen komt voor de verschillende bergbevolking) Hanoi (voor het straatleven en hightlights), Halong bay (voor de boottrip langs eilande en caves, tip ga kayaken daar!), hue (voor de historie) en Hoian(voor alles!Het heeft een geweldige mooie oude binnenstad. Er zijn zoveel lieve shopjes en je kunt goedkoop je eigen kleren laten maken. Op de rivieren worden elke avond brandende lichtjes vrijgelaten en de straten worden verlicht met velelampionen. Het licht dicht bij de zee en het eten is geweldig!).
Ik heb van Hanoi een open busticket gekocht om deze verschillende plaatsen te bezoeken. Het is een goedkope manier om te reizen maar omdat het vaak snachts is, is het slopend! Ik ben tijdens de busreis gestopt in de volgende plaatsen voor 1 a 2 dagen: Sapa, Halong Bay, Hue, Hoian, Nha Trang en ten slot Ho Chi Minh City.

Vanuit HCMC vlieg ik naar Thailand en zal kerst en oud en nieuw, op de eilande, door brengen. Maar dat lezen jullie in men allerlaatste verslag.

  • 18 December 2014 - 09:08

    Maaike:

    Hi lieke,

    Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Fijne feestdagen alvast! X Maaike

  • 18 December 2014 - 12:33

    Joris:

    Super! Leuk te lezen wat je meemaakt op die fantastische plekken!! Hele fijne feestdagen daar en lkkr uitrusten! Dikke knuffel joris

  • 20 December 2014 - 12:49

    Tante Thea:


    Hoi lieke

    Mooi verhaal mooie foto's.

    Hele fijne feestdagen en een goede wisseling ben benieuwd te lezen hoe daar de feestdagen worden gevierd.
    Warme groet en dikke knuffel uit het frisse nederland. Liefs Tante Thea

  • 23 December 2014 - 15:11

    Chris:

    wat een ontzettend mooi reis verslag. prachtig ik hoop dat je dit avontuur altijd bij je zal dragen. ik wens jouw ook een hele fijne kerst en heel gelukkig en gezond 2015. xxxx en heeeel veel liefs van chris

  • 25 December 2014 - 11:23

    Thea:

    Mooi hoor, mooie reis en mooie ervaringen!
    Geniet er nog van, en fijne kerstdagen en een liefdevol 2015.
    Groetjes Thea

  • 26 December 2014 - 14:58

    Miranda:

    Hoi Lieke,
    Fijne feestdagen en geniet nog even van je mooie reis.
    Mooie foto's!

  • 05 Januari 2015 - 00:07

    Berit:

    Hoi Lieke!

    Wat een avonturen, super leuk om te lezen! Heel veel succes en plezier bij de laatste etappe van je reis en tot snel!
    Liefs,
    Berit
lieke

Hallo lieve meegenieters, Ik ben naar een groot avontuur aan het toeleven. Op dit moment is er nog veel onbekend en heb ik nog veel voor te bereiden, dus blijf me volgen!!!! knuf lieke

Actief sinds 30 Juli 2012
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 16944

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 30 September 2020

vrijwilligerswerk Nepal

16 Oktober 2014 - 16 Januari 2015

Nepal Thailand en Laos ik kom eraan!!!

Landen bezocht: