Trekking Langtang & Gosainkund/Helambu - Reisverslag uit Langtang Ri, Nepal van lieke Reijerman - WaarBenJij.nu Trekking Langtang & Gosainkund/Helambu - Reisverslag uit Langtang Ri, Nepal van lieke Reijerman - WaarBenJij.nu

Trekking Langtang & Gosainkund/Helambu

Door: lieke Reijerman

Blijf op de hoogte en volg lieke

07 December 2012 | Nepal, Langtang Ri

Terug van 2 weken trekken in het Langtang gebergte.

Om koste te besparen heb ik de trekking zelf georganiseerd voor Koen Diandra en mezelf. Het is geweldig om met 2 goede vrienden deze trekking te doen! Er moest alleen meer geregelt worden dan gedacht maar een paar uur voor vertrek is toch nog alles goed gekomen. Gelukkig want dit is toch echt een droom!

We hebben een trekking van 12 dagen gemaakt. Eerst met de bus 5 uur gereden over onverharde weg langs de afgrond naar het stadje Syanphrubesi. De bus was afgeladen vol, en er werden tijdends de rit allerlei voorwerpen op onze schoot gedumt. Maar dat maakt niet uit want zon bus reis is een grote belevenis en Diandra en ik hadden elkaar genoeg te vertellen. De volgende dag zou onze eerste dag wandelen worden naar Lama hotel. Het was een geweldige routwe door het bos en langs de rivier. Soms wandelde we langs de afgrond en over gammele bruggetjes. De eerste dag was erg aftaste: even wennen aan elkaar en de route. Na een dag wandelen kwamen aan in theehuis wat met oud hout ibn elkaar gezet was. De hutjes waar we in sliepen waren erg klein en van isoleren hadden ze hier niet gehoort. (in de houten muren zaten soms kieren van 10 cm). Maar dat maakt helemaal niets uit want na een dag heerlijk wandelen hadden we alleen maar behoefte aan een vuurtje, gezelligheid en een bed en dat was er zeker. Op sommige dagen maakte we samen met de nepalese muziek en danste we, dronken we raiksy (rijstbier). Maar 8 uur/ half 9 was het toch echt bedjes tijd.

2de nacht verbleven we in Langtang valley en 3de Kyanjin Gumba (4200m). De wandeling naar boven was prachtig! Zo ongelooflijke uitzichte! De bossen veranderde in sprookjesachtige bossen met kronkelbomen en heel veel mos. Daarna werd werd het landschap steeds kaler! Ik heb erg genoten van de rust om me heen en in men hoofd. De hoogte was goed te merken: het laaste stuk moesten we vaak stoppen om meer zuurstof in te ademen en het gaf zon moe gevoel (alsof je gedachte gewoon wegwerden gezogen). Aangekomen op het hoogste punt hebben Diandra en ik 2 paarden gehuurd om naar de gletjers te gaan. De paarden waren alleen niet echt afgericht oftewel wild. Dat was een geweldig idee! Het koste ons weinig energie. En men hoofd werd wakker geschud door de adrenaline die door me heen ging als het paard langs de afgrond sprong en ik hem wilde corrigeren zonder dat ik maar enige ervaring had. Ik houd van uitdagingingen en kwamen naa een gewerldige rit aan bij de gletjers!! Tranen stonden in men ogen, wat een mooi uitzicht was dat terwijl de zon aan het ondergaan was.Terug in het hotel zijn we maar aan daimox gegaan (medicatie voor hoogte ziekte), ik weet niet of het werkte maar het idee was leuk. Het enige wat minder was is dat Koen vertelde dat ik veel apnoe's had snachts en ik werd een beetje ongerust daarover. Maar zo als ze hier in nepal dan zeggen kikarnee (what to do!).

Dag 4 en 5 zijn we vooral weer zelfde weg naar benede gelopen. Het was de zelfde weg maar toch weer zo ontzettend mooi!!! De lucht was zo helder en het is zo fijn om in de natuur rond te lopen. Onderweg gezellig gepraat, gezongen en grapjes gemaakt.Op de 5de dag was het Diandras verjaardag! Grappig om een verjaardag te vieren midden in de bergen. Ik had vuurwerk, vlaggetjes en cadeautjes meegenomen. Onderweg aten we nepalese appeltaart en we zongen verjaardags liedjes! smiddags liepen we een stuk weer omhoog (het begin van trekking 2) naar Thulo Syaphru. We sloten de dag af met een verjaardags maaltijd (friedjes met momo's en tongba(gistbier wat naar warme rode wijn smaakte). Het hotel was zo ontzettend goed; een warme douche, zachte bedden, warme kamers. O wat heb ik daar lekker geslapen. Tot vandaag ging alles volgends planning!

Dag 6, 7 en 8 ging het de mist in. We liepen weer in een heel ander landschap. Vooral veel dennebossen. Het was erg koud, soms liepen we over stukken ijs. We liepen stijl omhoog in een soort rivierbedding. Er waren. Er kwam geen einde aan de lange weg omhoog en maakte veel grapjes en opmerkingen om de tijd wat sneller te laten gaan. Ik heb de opmerkingen opgeschreven en een top 15 samen gesteld. Achteraf is het misschien minder leuk te lezen. maar op dat moment lagen we helemaal dubbel (misschien kwam het ook door de daimox). Zie onderaan dit verslag. aangekomen boven de boomgrens waar onze dag zou eindigen besloten we rum met choco te drinken en de avond werd steeds meliger. Het was een lange dag maar liepen nu wel achter op schema. Dev hoogte was weer goed merkbaar. Maar wat een prachtig uitzicht hadden vanuit dit theehuis. De volgende dag hadden we een stukje in te ghalen en liepen een zwaar pad omhoog naar 4400m. Het landschap was erg kaal(rotsachtig met een soort van koraal). Boven aangekomen zagen we meren en een mooi uitzicht over het langtang gebergte. Het was steenkout daar. En besloten toch nog een stuk te gaan lopen. De pass (4700m) over, dit zou 3,5 uur duren. kon mooi voor donker. Uiteindelijk door de hoogte, verkeerde inschatting en vermoeidheid kwamen we in het donker aan bij een theehuis wat dicht zat. Er zat niets anders op dan nog maar een stuk door te lopen voor overnachting. het was eng om snachts te lopen door de bergen zonder pad over stenen met een zaklampje, niets vermoedend hoe lang we nog moesten lopen. Gelukkig tegen 9 uur kwamen we aan in het volgende theehuis. We waren zo moe maar zeker zo blij dat we weer bij een vuurtje binnen konden zitten en een bed hadden. Deze wandeldag heeft 12 uur geduurt en we liepen uitheindelijk 2,5 dag in 1. Vanaf hier hadden we geen besef meer over het programma en welke datum het was.

Dag 9, 10 en 11: het einde kwam in zicht. Dag 9 hebben we erg kort gehouden. Leuk stukje gewandelt 3 a 4 uur. maar we waren zo moe van de vorige dag dat we om de 20 min in de zon gingen liggen voor pauze.Het was goed om een rustig dagje in te bouwen want we hadden nog een zware dag voor de boeg. Dag 10: Het laatste stukje omhoog en dan een heel stuk 1800m naar benede naar Sermathang. Mooie wandeldag gehad. Savonds vierde we sinterklaas, we zongen alle liedjes die we konden bedenken. Alleen bleek op dag 11 dat we sinterklaas op een verkeerde dag hadden gevierd, helaas! Toch een gezellige avond gehad. Dag 11: volgends planning de laatste 4 uur lopen. we merkkte aan elkaar dat we kapot waren van de trekking en we niet meer aan het genieten waren. we verheugde ons om terug naar Kathmandu te gaan. De 4 uur bleken er ruim 6 te zijn en daarom de bus naar Kathmandu gemist te hebben. helaas, maar zo kan dat gaan hier in nepal. Morgen weer een dag. Tot onze verbazing konden we toch nog een Jeep regelen die ons deze dag naar Kathmandu wilde brengen. Iedereen was in feeststemming. diandra en ik verheugde ons op pizza en een warme douche. Savonds kwamen we aan in Thamel en boekte een kamer in extension. Heerlijk gegeten in een italiaans restaurant. Wat een mooie afsluiting was dat.

Ik heb genoten van deze trekking. men droom is uitgekomen en kijk er met plezier aan terug. Als ik de fotos heb uitgezocht kunnen jullie meegenieten van men prachtige uitzicht fotos.

Top 15: (Daimox uitspraken)
1. Diandra op haar verjaardag; 'Welke datum is het vandaag?'.
2. Terug van trekking; 'We missen 2 dagen!' (conclusie:daimoxdagen!!!)
3.' Is het vandaag 5 dec.? Waarom hebben we dan gister sinterklaas gevierd?'.
4. Nepalese man vraagt aan Hollander (heel serieus);'heb jij aids?'
5.'Laten we zelf een hot spring graven!' 'Dat kan , we hebben schoppekaarten!'
6.'Moet je daar kijken op de piste, ze zijn sneeuw aan het verbranden!'
7. Door de bomen de boomgrens niet meer zien!
8. Laat je nog wat losse kiezels voor mij over om over te struikelen?! (zijn kiezels niet altijd los?)
9. Ik kijk wel op men eigen Guide! (De foto van de planning is betrouwbaarder dan onze gids)
10. Amerikaan verteld over zijn reizen:' Ik heb gereisd in Japan, Azie en nepal!' (ligt dat niet allemaal in Azie?)
11.(heel serieus na een dag wandelen) , Jezus!' ,Where on the menu?!'.
12.(wandelen op grote hoogte) Lieke praat tegen zich zelf: ' Doe maar ademen lichaam!!! Goed Zo!!'.
13. Ik ben bang dat ik aambeien krijg van chinees toiletpapier!
14. Toerist vraagt verward; 'Komen jullie uit het zelfde land?' Wijzend naar Diandra;' Jij komt toch zeker uit Azie?'.
15.Nieuwe defenitie van Multi-TASKE: elkaars drinken uit elkaars tas pakken!

  • 07 December 2012 - 10:33

    Yolande:

    Hoi Lieke,

    Heerlijk om te lezen! Het lijkt me geweldig maar was het niet verschrikkelijk koud?
    Ik verheug me op de foto,s!
    Ik ben niet vergeten wat je me hebt gegeven.
    Geniet nog zo veel als je kunt. Ik ben benieuwd wat je daar merkt van Kerst en oud en nieuw.

    Liefs Yolande en co.

  • 07 December 2012 - 11:12

    Marja Van Almelo:

    wat een ervaring lieke ! maar goed dat ik niet wist dat je in het donker in de bergen liep...... fijn dat je weer heelhuids én enthousiast terug bent !! geniet maar lekker na, de foto's zien we thuis wel; dan kan je alles nog eens vertellen..... succes komende weken met het werk in de kindergarten !! liefs mama

  • 07 December 2012 - 14:01

    Marja (van Dijk, Om Verwarring Te Voorkomen):

    Lieke, wat een belevenissen, "doe voorzichtig" raken hier kant nog wal!

  • 07 December 2012 - 20:20

    Ron:

    ik had pijn in mijn voeten nadat ik je verslag had gelezen. respect!!

  • 09 December 2012 - 10:26

    Annemiek Van Dael:

    Hallo Lieke,

    Wat een geweldig mooie ervaringen en belevenissen!! Zo n onvergetekijk avontuur beleef je maar eens in je leven..Erg spannend in het donker te lopen....
    Maar de gezelligheid van samen te zijn in de natuur, en de geweldige fotos die je gemaakt hebt, zijn toch zo bijzonder...Ben benieuwd naar de rest, en heel fijn dat we zo een stukje mee kunnen delen in jouw enthousiasme!! Geniet noch maar lekker, zolang je daar nog bent...Hier is t veel te koud ....-3 gr!! En sneeuw!! Maar wel een mooi plaatje!! Echt een Hollandse winter...Tot snel,
    Liefs, Miek.

  • 09 December 2012 - 13:20

    Maaike Steunebrink:

    Hey Lieke,

    Wat klinkt het gaaf zeg! Ik kan me voorstellen dat een droom is uitgekomen.
    En wat een lache uitspraken ha ha.
    Geniet nog lekker van de laatste weken.

    x maaike

  • 14 December 2012 - 00:14

    Chris:

    Tsjeeee, wat een ervaringen. Geweldig! Enne, je bent een echte bikkel! Ik wil graag alle foto's zien als je weer terug bent.
    Groeten,
    Chris...
lieke

Hallo lieve meegenieters, Ik ben naar een groot avontuur aan het toeleven. Op dit moment is er nog veel onbekend en heb ik nog veel voor te bereiden, dus blijf me volgen!!!! knuf lieke

Actief sinds 30 Juli 2012
Verslag gelezen: 853
Totaal aantal bezoekers 16988

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 30 September 2020

vrijwilligerswerk Nepal

16 Oktober 2014 - 16 Januari 2015

Nepal Thailand en Laos ik kom eraan!!!

Landen bezocht: