Week 2 en 3 in nepal! - Reisverslag uit Bharatpur, Nepal van lieke Reijerman - WaarBenJij.nu Week 2 en 3 in nepal! - Reisverslag uit Bharatpur, Nepal van lieke Reijerman - WaarBenJij.nu

Week 2 en 3 in nepal!

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg lieke

25 Oktober 2012 | Nepal, Bharatpur

Afgelopen 2 weken gingen zo snel hier in Nepal! maar er gebeurd zo ontzettend veel hier dat de dagen erg lang lijken als er achteraf over terug denkt. IK vind nepal echt geweldig! Het was erg wennen aan de manier van leven, maar ik merk dat dat je snel eigen word. Je gaat vanzelf met de flo mee. Alles is zo ongedwongen en iedereen is zo vriendelijk. Je kunt met iedereen een praatje maken als je wil, en nemen de tijd voor je. Mensen willen graag alles uitleggen en voordoen. De meeste mensen kunnen net zo goed engels als mij dus we begrijpen elkaar net, en dat is voldoende. Er zijn zo veel verschillen tussen nl en nepal maar dat is niet slecht of goed alles werkt hier op deze manier. Iedereen werkt hard en doet dat met de spullen die ze hebben. Mensen hier verdienen heel weinig en werken 6 dagen per week. Ze hebben niet veel spullen en ik heb de indruk dat ze al het geld gebruiken om bij familie te kunnen zijn en om festifals te kunnen vieren.

De hostfamilie,
We wonen in een groot huis vlak bij het ziekenhuis. Het huis is voor 90procent onderverhuurd aan andere mensen. Onze hostfamilie woont zelf in een kamertje met 4 personen en delen hun keuken, balkon met ons. Diandra en ik hebben samen een kamer en wij delen ons wc en douche met andere bewoners. We hebben alleen koutwater, en soms is het water ook gewoon op. heel vaak valt de stroom uit, maar dat maakt het ook wel weer knus en gezellig (zo met elkaar rond een kaarsje). internet doet het heel vaak niet, en dat is erg frustrerend (ik heb over dit verslag en de afgelopen fotos 3dagen gedaan). diandra en ik hebben nog een kamergenoot, een dike rat die snachts op bezoek komt.Onze hostouders zijn wel erg aardig maar ook weer afstandelijk. Beantwoorden alle vragen die je stelt heel uitgebreid. Maar vertellen zelf niet snel wat. De kinderen zijn echt heel schaatig. Diandra en ik zijn mission de oudste van 6 jaar zwemles aan het geven. Ze is bang voor veel dingen onderandere water, echt heel grappig. Ze kan redelijk engels en heel goed dansen. Succes is erg ondeugend en is goed in alle spullen te verstoppen. Onze hosthouse voelt echt wel als thuis, het is fijn een eigen plekje te hebben in de drukte van nepal. Echt een priveplekje heb je niet. In nepal is alles van iedereen. Als meeven alleen muziek wil luisteren op me kamer, loopt iedereen in en uit om te praten of je te observeren. Diandra en ik hebben besloten om op the roof ons priveplekje te maken. Dat is heerlijk, niemand komt daar. We heebben afgelopen maandag voor onze hostfamilie spaghetti gemaakt. Wij vonden het heerlijk na al dat dalbaat, en bunkerde. Ze zaten ons de eerste 10 min te observeren hoe we dat konden eten. En toen ze het proefde vonden ze het lekker, behalve de olijven dan.

CMC hostpital en weeshuis in chitwan,
De afgelopen weken op de OT doorgebracht. Men collegas zijn heel erg aardig en heb nu wel met alles mee kunnen werken. Ik heb een aantal operaties geassisteerd en geinstrumenteerd. Dit is vrijwel hetzelfde als in nederland. Je hoeft er geen nepalees of engels voor te kunnen, eigenlijk wel heel grappig. Alleen het omloop werk is anders, ze hebben zoveel andere premitieve spulletjes dat ik dat niet altijd onthoud, maar het is zo leerzaam. Bijv: het opvang zakje voor lapchol is een condoom.
Het ziekehuis is een pivekliniek maar zo luxe is het niet. Als patienten een operatie moeten ondergaan kopen ze zij een plastic zak met daar in de disposibles voor de operatie en nemen die zelf mee naar ok. Ik heb veel gezien en geleerd op de OT maar wegens het 10 daagse festival is het ziekenhuis dicht. Ik ben daarom de afgelopen dagen in een lokaal weeshuis wezen helpen. Dat is pas dankbaar werk. Het is een huis met 13 meisjes van 2 tot 13 jaar. We spelen veel spelletjes en leren hun engelse liedjes. Ik heb het erg naar me zin. De ouders geven me veel gelegenheid om spelletjes uitteprberen.

Sportschhool,
Onze vrijwilligersgroep wisselt steeds. Maar het is zo gezellig. We hebben veel lol, gaan af en toe uit eten, zwemmen in het zwembad bad het global hotel(wat onder andere onze hangplek is) elke woensdag hebben we een meeting, en dat gaat vooral over waar gaan we dit weekend heen. Ik heb het echt heel erg na men zin in deze groep. Bij het global hotel zit ook een sportschool waar diandra en ik elke ochtend gaan sporten, we komen daar vaak andere vrijwilligers tegen.

Weekende,
Afgelopen weekend zijn we naarchitwan natianaal park geweest, het was zo geweldig. Echt een soort jungle. We hebben op lifanten gereden en met ze gezwommen. Wilde krokodillen, neushoorns en apen gezien. In een kano gevaren tussen de krokodillen. Een jungle wandeling gemaakt. Echt geweldig! Savonds zijn we naar een lokaal theater geweest waar ze ons culturele dansen leerde. Wat is nepal toch geweldig!
Toen ik hoorde dat het ziekenhuis dicht was besloot ik met 5 andere vrijwilligers een trekking te maken in het annapurna gebergte en de stad pokara te verkennen. De trekking was echt zo super. Zulke mooie natuur en plaatjes van de bergen met zonsopkomst en ondergangen. De dagen lopen waren redelijk zwaar maar dat geeft zon kick als dan na 7 a 8 uur lopen aankomt in een bergdorpje waar ze nepalese thee of bier klaar hebben staan. Ik ben blij dat ik deze trekking heb gemaakt. En weer terug in bharatput heb ik meten met 2 amdére een volgende trekkking geplant: langtank base camp! Kijk er erg naar uit.

Dit weekend gaan we met de groep naar lumbini (de geboorte plaats van boeda)en aanstaande maandag ga ik terug naar kathmandu om daar met kinderen te werken. Het volgende verslag zou even op zich moeten laten wachten maar jullie weten dat ik het erg naar men zin heb.


  • 25 Oktober 2012 - 13:16

    Marja:

    super lieke, wat een enthousiaste verhalen! dat het onregelmatig komt is niet erg, ik kan je goed volgen. fijn om wat meer van het dagelijks leven te horen. nog steeds lekker warm daar? we blijven meeleven en meegenieten! liefs mama

  • 25 Oktober 2012 - 18:56

    Renske:

    Ha Lieke, dat klinkt lekker enthousiast! Wat fijn dat je zo geniet! Zoveel verschillende dingen heb je al gedaan, leuk hoor! Blijf genieten nog, veel plezier en zorg goed voor jezelf!
    groetjes Renske (Samba)

  • 26 Oktober 2012 - 10:40

    Edith:

    Leuk om te lezen, en mooie foto's ! Fijn dat je het zo naar je zin hebt.Geniet er van !gr. Edith

  • 26 Oktober 2012 - 15:06

    Karin:

    Hoi Lieke, wat geweldig jouw verhaal! Ben blij dat het zo goed met je gaat zo te lezen ben je al aardig gewend ja wel effe iets anders dan nederland!!!
    Nou meid geniet lekker en tot snel weer.

    Liefs Karin

  • 27 Oktober 2012 - 13:39

    Rinus:

    hoi lieke fijn dat je het na je zin heb.
    ga zo door en geniet nog wat je te verwachte staat.
    je reis verslag ziet er goed uit .nou ik zal blijf genieten en zorg goed voor je zelf gr rinus

  • 28 Oktober 2012 - 13:12

    Thea:

    Hoi Lieke,
    Erg leuk om alle verhalen te leze en fijn dat het goed bevalt. Een hele ervaring hoor al die cultuurverschillen en wat hebbe wij het dan luxe. Ook grappig om te lezen dat het werk zo hetzelfde is ongeacht waar je bent, alleen de beperking van middelen speelt natuurlijk wel een rol.
    Je doet ee hoop levenservaring op, nooit weg en je ziet ook mooie dinge, geiet nog lekker daar, groetjes van hier, Thea:)

  • 28 Oktober 2012 - 17:27

    Maaike:

    Hey Lieke,

    Wat een belevenissen zeg. Super voor je. Mooie foto's. Grappig dat je op de ok hebt gewerkt.
    Apen, neushoorns, olifanten bijna de big five ha ha.
    Veel plezier,
    Liefs Maaike
lieke

Hallo lieve meegenieters, Ik ben naar een groot avontuur aan het toeleven. Op dit moment is er nog veel onbekend en heb ik nog veel voor te bereiden, dus blijf me volgen!!!! knuf lieke

Actief sinds 30 Juli 2012
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 16985

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 30 September 2020

vrijwilligerswerk Nepal

16 Oktober 2014 - 16 Januari 2015

Nepal Thailand en Laos ik kom eraan!!!

Landen bezocht: